Route de la Mer du Nord (Noordzeeroute FR)

002-bike   003-camping-tent  gpx-file-format-symbol
frankrijk I 232 km

Het sluitstuk van een avontuur dat 3 jaar geleden begon. Door de Hollandse duinen, de Zeeuwse delta en de Vlaamse polders, en nu langs het Franse houtland, over de heuvels van Artesië tot aan de witte krijtkusten van Boulogne. En dit laatste stukje doe ik niet alleen deze keer.

We parkeren de auto in Stavele, dichtbij waar ik in 2016 het Vlaamse gedeelte van de route afsloot. We rijden die avond nog Frankrijk binnen om een 25 kilometer later de eerste keer de tent op te zetten in Camping Gite des roses. Zo kunnen we al wat wennen aan de goed beladen fietsen. Dat het gereserveerde ontbijt ter plaatste dan toch niet mogelijk is valt wat tegen, een terras in de avondzon is dan weer een pluspunt.

Dag 1

1200px-Blockhaus_EperlecquesDie ochtend na een dampende koffie breekt de zon al vroeg door en ben ik de bijzonder koude nacht snel vergeten. Er zit nog slechts 85 km tussen ons en het officiële einde van de Noordzeeroute. De route loopt langs de bunker van Eperlecques. De goesting om te blijven trappen in het mooie weer is te groot. We moeten het doen met het idee dat we vlak bij zijn geweest. Voor niet betalers is immers het zicht onttrokken van dit indrukwekkend bouwwerk.

Waar je in Nederland tegen de kust fietst en in België door de polders ben je in het Franse gedeelte verder dan ooit van de kust verwijderd. Maar je krijgt er een mooi glooiend landschap voor in de plaats. Voor elke korte klim is er een mooie afdaling. Heel wat hoogtemeters later komen we aan in Boulogne-sur-mer. Daar lopen we de ontelbare trappen op, om boven in de 50 meter hoge toren onder Napoleon een mooi uitzicht over de stad te hebben. De beloning van een geslaagde dag en het symbolische einde van de Noordzeeroute.

We rijden de ganse stad door met het idee een mooi plekje te vinden op Camping Le Phare die op een klif aan de kust ligt. Uiteindelijk blijkt dat dan toch niet zo spectaculair, maar eindelijk een douche kunnen nemen en ons potje koken maakt veel goed. We vullen later die avond onze voorraden aan in de Intermarché en genieten van de laatste zon op een terras met zicht op zee.

Dag 2

Bij het uitrijden van de stad is het duidelijk dat de noordelijke helft van de stad toch wat fraaier is dan waar wij verbleven. We verlaten de kustlijn en rijden meer landinwaarts op een vanaf nu geïmproviseerde route. We zijn intussen gewend aan het vele klimmen en dalen maar dat blijft vreemd zo dicht bij de kust. We komen onderweg Rahel Wensen tegen, een sympathieke Duitse fotografe die een reportage maakt van vakantiefietsers en vraagt om even voor haar lens te poseren.

Via tal van mooie binnenwegen zetten we koers richting Calais. Maar niet zonder eerst als echte pakezels tussen de vele wielertoeristen naar de top van de spectaculaire kliffen van Cap Blanc-Nez te rijden. Waar onze zwaargewichten een nadeel zijn als het naar boven gaat, sneuvelen alle snelheidsrecords in de afdeling. Gezond verstand wint van adrenaline en we houden het wel veilig. Kort hierna rijden we onze eerste van drie gravelstroken die dag. Spannend en soms lastig op het moment zelf, maar achteraf bekeken mooi voor wat variatie in de tocht.

Wie denkt dat na het ontruimen van de “jungle” er geen spoor meer is van migranten in Calais, heeft het grondig mis. In kleine verspreide groepjes dwalen ze door het industriegebied in de buurt van de ferry’s met de ijdele hoop ooit de oversteek te kunnen maken. Volgens hulporganisaties vandaag nog altijd ruim 500 mensen. De politie is zichtbaar aanwezig, maar enkel om te vermijden dat er nieuwe kampen gebouwd worden. Ze moeten door de nog moeilijkere leefomstandigheden na het verdwijnen van de jungle ook vaker ingrijpen bij conflicten tussen verschillende groepen. Niet het meest ontspannende stukje van onze tocht, maar dit laat een diepe indruk na. Het is moeilijk een goed onderbouwde mening te vormen over deze problematiek, die allerminst zo eenvoudig is als links en rechts doen uitschijnen. Het blijft een vreemde gedachte dat je daar voor je plezier fietst met veel materiaal om hun leefomstandigheden te verbeteren.

Iets meer dan 100 km nadat we Boulogne uitrijden komen we aan in Bergues, een mooi ommuurd dorpje onder Duinkerke. We krijgen daar een mooi plaatsje op een rustige camping.  Misschien iets te rustig voor ons, dus we besluiten na het installeren nog even de sfeer van het centrum op te zoeken en dat wordt best nog gezellig.

ezgif-3-baabaf4048

Dag 3

Het regende al goed toen we later die avond gingen slapen en in de ochtend horen we nog steeds gedruppel op de tent.  We zijn vooral blij dat we alles zo lang droog hebben kunnen houden. De taken worden verdeeld en tegen dat er wat is opgeruimd zijn er verse broodjes om in de regen toch iets van een ontbijt te hebben. Met slechts 22 kilometer voor de boeg doen we het rustig aan en besluiten we om 10u al in een typische Bar-tabac te stoppen. Een café vermomd als krantenwinkel waar er meer dan 10.000 van zijn in Frankrijk, een concept even simpel als geniaal.  Het feit dat elke bezoeker iedereen de hand schud en een goede morgend wenst zorgt voor een bijzonder sfeertje. We zijn achteraf dan ook blij dat het druilerige weer ons hier deed stoppen. De Belgische Grens in Oost-Cappel is een laatste officieel momentje en van hieruit is het bijna uitbollen tot aan het Hof van Commerce waar we genieten van “lakkere stuutjes met worst” zoals de charmante cafébazin ze ons presenteert.

Na 3 jaar en 470 km verder komt er met deze laatste etappe een einde aan mijn avontuur langs de Noordzeeroute, welke trouwens slechts een klein deel van de North Sea Cycle Route is. Maar die laatste is wat mij betreft voor mannen mét baarden.